گزارش عملکرد شش ماهه اول 2021- تیر ماه 1400

تالاب‌ها اکوسیستم‌های ارزشمند و زیستگاه‌های پویایی هستند که از دیرباز نقش به‌سزایی در توسعه جوامع اطراف خود ایفا کرده‌اند. تنوع اقلیمی و زمین‌شناسی در ایران باعث شده است که از 42 نوع تالاب شناسایی شده در دنیا، 41 نوع آن در ایران وجود داشته باشد.
طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در همکاری بین دولت ایران (سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران) صندوق تسهیلات محیط‌زیست جهانی (GEF) و برنامه توسعه ملل متحدد (UNDP) از سال 2005 با هدف کاهش یا حذف دایمی تهدیدات و به‌طور کلی پایداری و بقای اکوسیستم‌های تالابی ایران فعالیت خود را در تالاب‌های منتخب و با اهمیت به عنوان سایت‌های نمونه اجرایی شروع کرد.
این طرح با شعار حفظ تالاب‌ها، برای مردم برای طبیعت و با هدف کلی کاهش یا حذف دایمی تهدیدات و پایداری و بقای اکوسیستم‌های تالابی از سال 2005 فعالیت‌های خود را آغاز کرد. هم اکنون طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، در راستای سند پنج ساله (2020 تا 2025) تلاش می‌کند تا تجربیات به دست آمده در راستای استقرار رویکرد زیست‌بومی و ایجاد توازن میان حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه را در تالاب‌های پایلوت گسترش دهد.
بولتن حاضر گزارشی از مهم‌ترین فعالیت‌ها، دستاوردها و خروجی‌های طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در شش ماه نخست سال 2021 را ارایه می‌دهد.