راهنمای ارزیابی سریع خصوصیات محیط زیستی رودخانه ها

راهنمای ارزیابی سریع خصوصیات محیط زیستی رودخانه ها


پس از تهیه شیوه ﻧﺎﻣﻪ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻰ ﺳــﺮﻳﻊ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺎﻻﺏ ﻫﺎﻯ ﺍﻳﺮﺍﻥ، ﺍﻳﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ به عنوان یک (پیش نویس) راهنما و پروتکل مقدماتی برای ارزیابی سریع وضعیت اکولوژیکی رودخانه ها تهیه شده است. مقصود اصلی این سند عبارتست از تشریح معیارهای علمی برای ارزیابی فیزیکی و بیولوژیکی رودخانه، که در آن روش هایی برای ارزیابی سریع و فنون پایش (مونیتورینگ) ارایه می کند و بنابراین می تواند به عنوان راهنما برای این منظور سودمند باشد و بکار برده شود. انتظار می رود که این سند پیش نویس به وسیله کارشناسان و کاربران میدانی در جهت تدوین یک راهنمای جامع تر و یا دستورالعمل استاندارد به منظور ارزیابی سریع اکولوژی رودخانه مورد بررسی، اظهار نظر و اصلاح قرار گرفته و تکمیل شود.
این پیش نویس راهنما علاوه بر خصوصیات فیزیکی رودخانه، شیوه هایی را برای تشریح به مجموعه آبزی کلیدی (یعنی پریفیتون ها، بی مهرگان بزرگ کفزی و ماهی ها) و نیز برای ارزیابی زیستگاه های رودخانه ای ارایه می کند.
پروتکل ارزیابی سریع بعنوان ابزارهای سریع به عنوان ابزارهای جستجو و غربالگری ارزان و سریع برای تشخیص اینکه آیا یک رودخانه یا بازه ای از آن زیستگاه آبی مناسبی هست یا نه و اگر هست، چه زیستمندانی و تحت چه شرایطی در آن حضور دارند.
طبیعتا هدف از این شناخت آشنایی با حساسیت و اهمیت اکولوژیکی رودخانه و مدیریت منابع آن برای تداوم حیات و بقای زیستمدان خواهد بود. افزون بر این، پیش بینی می شود این راهنما در موارد زیر کاربرد داشته باشد:
1- تشحیص وجود و شدت آسیب برمنابع آب؛
2- کمک به تشخیص منابع و علل آسیب؛
3- ارزشیای تاثیر اقدامات حفاظتی، بهسازی و بازسازی
4- بررسی و ارزیابی اثرات تجمعی اقدامات و پدیده ها؛
5- تشخیص و تعریف صفات زیستی شرایط مرجع.