کتاب آموزشی شنگ معمولی

کتاب آموزشی شنگ معمولی


شنگ ها پستاندارند. مو یا خز دارند. تخم نمی گذارند. مادر از غده های شیری خود به بچه ها شیر می دهد و به همین دلیل به آنها پستاندار می گویند.

محل زندگی

شنگ خارج از لانه دارند. ِ شنگ ها علاوه بر استراحت در لانه، چندین محل استراحت مشخص از شما خواهش می کنیم اگر جایی خانۀ شنگ را پیدا کردید به آن دست نزنید و آن را خراب نکنید.

طول عمر


شنگ 10 سال در طبیعت زندگی کند، اما بیشتر آنها خیلی زودتر میمیرند. میانگین سن برای شنگ در طبیعت 5 سال است. این میانگین سن در صورتی که شنگ در نزدیکی انسان زندگی کند کمتر خواهد بود.

تهدیدات


شنگها در بسیاری از نقاطی که پیش از این زندگی میکردند از بین رفتند و دیگر وجود ندارند. دلایل زیادی برای از بین رفتن آنها وجود دارد: آلودگی آبها، از بین رفتن محلهایی که آنها در آنجا لانه میساختند، تبدیل شدن محل زندگی آنها به جاده ها و ساختمانها، شکار آنها. مناطق ساحلی بیشتر به زمینهای کشاورزی تبدیل شدند و یا در آنجا ساخت و ساز انجام شده؛ بر روی رودخانهها برای جلوگیری از سیلاب سد ساختهاند، مردابها و دریاچه ها خشک شدند و حیواناتی که به این زیستگاهها وابسته بودند دیگر نمیتوانند در این مناطق زندگی کنند.

شما چه کاری میتوانید انجام دهید؟


بسیار از انسانها تلاش میکنند تا از شنگها محافظت شود؛ برای مثال در مناطقی که در محل زندگی شنگ جاده ساخته شده است، تونلهای خاصی زیر پل برای شنگ ساخته میشود و یا رودخانه ها و مردابها را بازسازی میکنند تا دوباره شنگ بتواند خانه بسازد و از آب پاکیزه رودخانه و ماهیهای در آن استفاده کند. بعضی نیز برای شنگ لانه میسازند تا آنها را تشویق کنند که در آن منطقه بمانند و از آنجا نروند. امروزه انسانها نسبت به خطرات ناشی از آلودگیها آگاهتر شده اند و این به بهتر شدن شرایط شنگها نیز کمک نموده، اما مشکلی که حل آن ساده نیست رقابت صید بین ماهیگیران و شنگ است. جالب است بدانید که شنگ فقط به قدر نیاز بعد از ً از ماهیهایی استفاده میکند که به وسیله انسان صید نمیشود؛ اما انسان معمولاًخود ماهی شکار میکند و معمولا صید خیلی از ماهیهایی را که استفاده نمیکند دور میریزد و این ماهیهای مرده دیگر در زنجیره غذایی قرار نمیگیرند. این مسئله خیلی مهم است که انسان متوجه شود شنگ برای محیط زیست خیلی باارزش است و هر کدام از ما جایگاه خاصی در شبکه غذایی داریم. حالا که انسان آگاهی بیشتری نسبت به آلودگیها پیدا کرده و تلاش میکند تا زیستگاه و محل زندگی شنگ را از بین نبرد، تعداد آنها افزایش یافته، اما هنوز کافی نیست و ما هیچگاه نباید دست از تلاش بکشیم. حفاظت و پرورش در قرن بیستم جمعیت شنگ به طور خطرناکی کاهش یافت. در بعضی کشورها مانند استرالیا، شنگها «گونه در خطر» و در سوئیس، هلند و بلژیک «منقرض شده» اعلام شدند. در حال حاضر در بسیاری از کشورها پروژۀ کمک به شنگ و جلوگیری از انقراض آنها وجود دارد. شنگها در اسارت زاد و ولد میکنند و بچه هایشان در طبیعت رها میشوند؛ البته پیش از اینکه بچه ها به طبیعت برده شوند محل زندگی آنها به دقت انتخاب میشود.