دستورالعمل های IUCN برای جلوگیری از نابودی تنوع زیستی در گونه های مهاجم غیربومی

دستورالعمل های IUCN برای جلوگیری از نابودی تنوع زیستی در اثر معرفی گونه های مهاجم غیربومی


تنوع زيستي در سرتاسر جهان با تهديدات بسياري روبه روست. بنا به گفته بسياري از دانشمندان و كشورها، يكي از مهمترين خطرات پيش روي تنوع زيستي بومي هر منطقه، هجوم بيولوژيک ناشي از معرفي گونه هاي مهاجم غيربومي به آن منطقه است. تاثيرات ناشي از معرفی گونه های مهاجم غیربومی وسیع، ناآشکارا و معمولاً جبران ناپذير است. گونه هاي غيربومي ميتوانند به اندازه تخريب و از بین رفتن زيستگاه ها در مقياس جهاني به گونه ها و اكوسيستمهاي بومي آسيب برسانند.
تنها تعداد كمي از كشورها سيستمهاي جامع قانوني و سازماني ايجاد كرده اندكه ميتوانند به نحو مطلوب با جریانات جدید كالا، بازديدكنندگان و گونه هاي مهاجم برخورد كنند. درك و آگاهي بسياري از شهروندان، نهادهاي مهم و دولت ها از تبعات و هزينه هاي اقتصادي اين مسأله اندك بوده و در نتيجه برخورد آنها با قضيه معمولا جزئی، دیرهنگام و غیرموثر است. به همین خاطر است که IUCN حل مساله گونه های مهاجم غیربومی را در صدر فعالیت های جهانی خود قرار داده است.
هدف از تدوين اين دستورالعملها پيشگيري از نابودي بيشتترتنوع زيستي از اثرات مخرب تهاجم گونه هاي غيربومي مي باشد. منظور، کمک به دولتها و نهادهای مدیریتی برای اجرایی نمودن ماده هشتم (h) کنوانسیون تنوع زیستی که به شرح زیر است میباشد:
"هر عضو امضاکننده کنوانسیون موظف است حتی الامکان و به نحو مقتضی از معرفی آن دسته از گونه‏های غیربومی که زیست بوم‏ها، زیستگاه‏ها و گونه های دیگر را مورد تهدید قرار می دهند جلوگیری نموده، در کنترل و یا ریشه کن سازی آن ها بکوشد."