دستورالعمل پهنه بندی زیستگاههای تالابی بر اساس سیستم Med Wet

تالابها در زندگی انسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. تالابها در زمره غنی ترین  ، اکوسیستمهایی قرار دارند که در حفاظت از تنوع زیستی و رفاه جامعه بشری اهمیت فوق العاده ای دارند شاخص با اهمیتی که با از بین رفتن آن بافت انسانی منطقه نیز دچار دگرگونی می شود. امروزه تالاب به  ،عنوان یک منبع درآمد برای خانواده به خصوص در مناطق محروم محسوب می شود.
خشکسالی، ورود انواع آلاینده ها، تصرف اراضی تالابی  و تغییر کاربری آنها جهت فعالیت های کشاورزی،  آلایندههای شهری و کشاورزی ، نبود برنامه آمایش سرزمین ، استفاده از روشهای غیر قانونی شکار وماهیگیری ، اعمال سیاست های غلط آبرسانی، پروژه های نفتی، احداث سدهای متعدد، جاده سازی ، همه و همه دست به هم داده تا حیات این غنی ترین اکوسیستمهای جهانی را به خطر اندازد. در حال حاضر بی توجهی به اهمیت بالای این منابع طبیعی در کشور باعث شده تا از   22 تالاب ثبت شده در کنوانسیون رامسر 7 تالاب در وضعیت قرمز قرار گیرند
 در همین راستا طرح حفاظت از تالابهای ایران، بوسیله سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان مرجع ملی و با مشارکت و پشتیبانی مالی برنامه عمران ملل متحد با هدف حذف یا کاهش پایدار فرایندها و عوامل مخرب تالابها و تامین شرایط مدیریت بهینه این اکوسیستمهای ارزشمند طبیعی تعریف و عملیاتی شده است .